duminică, 24 iulie 2011

Curtea de Apel Alba Iulia, 2008 Litigiu privind functionarii publici (legea nr.188/1999) (Recurs) Hotarârea 80/CA/2008 din 23.01.2008 dată de Curtea de Apel Alba Iulia

Pe rol se află judecarea cauzei în contencios administrativ şi fiscal privind recursurile declarate de  pârâţii MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE şi INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI H împotriva sentinţei civile nr. 1756/CA/30.10.2007 pronunţată de  T r i b u n a l u l   H u n e d o a r a în dosar nr(...), în contradictoriu cu reclamant intimat N. N. J., având ca obiect litigiu privind funcţionarii publici (Legea Nr.188/1999).
La apelul nominal făcut în şedinţa publică se constată lipsa părţilor.
Procedura de citare este legal îndeplinită.
S-a făcut referatul cauzei de către grefierul de şedinţă, care învederează instanţei că s-a depus prin serviciul registratură la data de 22.01.2008 întâmpinare formulată de DGFP H, iar şi aceasta şi recurenţii solicită judecarea cauzei în lipsă.
Instanţa, în deliberare faţă de actele şi lucrările dosarului şi având în vedere că, în conformitate cu art. 242 Cod proc. civ. părţile solicită judecarea cauzei în lipsă, constată cauza în stare de judecată şi o lasă în pronunţare.
CURTEA DE APEL
Asupra recursurilor în contencios de faţă:
         Prin cererea adresată  T r i b u n a l u l u i   H u n e d o a r a şi înregistrată sub dosar nr(...) reclamantul N. N. J. a chemat în judecată pârâţii Ministerul Internelor  şi Reformei Administrative,  Inspectoratul Judeţean de Poliţie H şi  Ministerul Finanţelor Publice B solicitând obligarea acestora la plata sumelor de bani constând în drepturi salariale cuvenite şi neachitate reclamantului  ca urmare a nereducerii impozitului pe venitul din salariu cu 40%, actualizate cu indicele de inflaţie calculat până la plata efectivă, pentru perioada iunie 2004-mai 2005.
         În motivarea cererii, reclamantul  a arătat, în esenţă că are dreptul la reducerea de impozit  solicitată în conformitate cu prevederile Legii 80/1995, drepturi recunoscute şi prin art. 29 din Legea nr. 360/2002.
         Prin sentinţa civilă nr. 1756/CA/30.10.2007  T r i b u n a l u l   H u n e d o a r a a admis acţiunea reclamantului faţă de pârâţii MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR şi INSPECTORATUL DE POLIŢIE al Judeţului H şi a obligat pârâţii să plătească acestuia drepturile salariale cuvenite şi neachitate ca urmare a nereducerii impozitului  pe venitul din salariu cu 40%, pe perioada iunie 2004-mai  2005, în valoare reactualizată la data plăţii. Prin aceeaşi sentinţă a fost respinsă cererea de chemare în garanţie formulată de pârâtul Ministerul Administraţiei şi Internelor împotriva chematului în garanţie Ministerul Finanţelor Publice .
         Pentru a hotărî astfel, tribunalul a reţinut că sumele solicitate de reclamant s-au născut dintr-o voinţă clară a legiuitorului, iar statul prin organele sale de legiferare trebuie să manifeste decenţă şi seriozitate în activitatea de legiferare pentru a se asigura stabilitatea raporturilor juridice dintre părţi şi pentru menţinerea încrederii cetăţeanului în statul de drept.         Împotriva sentinţei au declarat recurs pârâţii INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI H şi MINISTERUL INTERNELOR ŞI REFORMEI ADMINISTRATIVE  solicitând în temeiul art. 304 pct. 9, art. 312 Cod procedură civilă, modificarea  hotărârii, iar pe fond respingerea acţiunii, invocând că instanţa de fond a apreciat greşit că art.10 din Legea nr.80/1995 a reintrat în vigoare odată cu Legea nr.206/2002, abrogarea prin O.G. 73/1999 fiind definitivă în conformitate cu prevederile  Legii nr. 24/2000, nefiind admise alte facilităţi fiscale decât cele cuprinse în legile ce reglementează impozitul pe venit al persoanelor fizice . În ceea ce priveşte noţiunea de abrogare, art. 62 pct. 3 din Legea 24/2000 prevede că înlăturarea unor dispoziţii are întotdeauna caracter definitiv, fiind inadmisibil ca, prin abrogarea unui act care la rândul său a abrogat o dispoziţie anterioară, să se repună în vigoare actul iniţial.
         Recursurile sunt scutite de plata taxei de timbru conform art.17 din Legea 146/1997.        
         Analizând sentinţa atacată prin prisma  motivelor de recurs invocate şi a dispoziţiilor legale aplicabile, Curtea reţine următoarele:      
         Pe fondul dreptului dedus judecăţii, Curtea constată că prin sentinţa atacată s-a făcut o greşită aplicare şi interpretare a legii, apreciindu-se  greşit că art. 10 din Legea nr.80/1995 a reintrat în vigoare odată cu Legea nr.206/2002.
         Prin articolul 10 din Legea nr.80/1995 privind statutul cadrelor militare s-a prevăzut că beneficiază de o reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi respectiv 50% cadrele militare în activitate decorate cu ordinul „Meritul Militar” clasele a III-a, a II-a şi clasa I.
         Prin art. 86 din OG nr.73/27.08.1999 privind impozitul pe venit, publicată în M. Of. 419/31.08.1999 au fost abrogate prevederile art.10 din Legea 80/1995 referitoare la reducerea impozitului pe venit.
         Ulterior, prevederile OG nr.73/1999 au fost abrogate prin dispoziţiile art.85 din OG nr.7/2001 privind impozitul pe venit, în vigoare din 01.01.2002 (ordonanţa a fost publicată în M.Of.nr.435/3.08.2001).
         La rândul său OG 7/2001 a fost în vigoare până la abrogarea sa  odată cu intrarea în vigoare a noului Cod fiscal la 1 ianuarie 2004.
         De esenţa soluţionării acestui litigiu este împrejurarea că  în nici una din  reglementările ulterioare Legii 80/1995 nu a mai fost  inclusă facilitatea  reducerii impozitului pe venit prevăzută la art.10 din această lege.
         Într-adevăr, conform art.62 din Legea nr.24/2000 modificată privind  normele  de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative:
         „ (1)Prevederile cuprinse într-un act normativ, contrare unei noi reglementări de acelaşi nivel sau de nivel superior trebuie abrogate. Abrogarea poate fi totală sau parţială. Abrogarea  unei dispoziţii sau a unui act normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin  abrogarea unui act  de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial. G. excepţie prevederile  din  Ordonanţele Guvernului care au prevăzut  norme de abrogare  şi au fost respinse  prin lege de către Parlament”.
         Dar, în speţă art.10 din Legea 80/1995 a fost abrogat de dispoziţiile  art.86 din  OG 73/1999, iar această din urmă ordonanţă de reglementare a impozitului pe venit a fost la rândul său abrogată de noul act normativ care reglementează acest tip de impozit, anume OG 7/2001.
În aceste condiţii, nu mai are nici o relevanţă juridică faptul că la data de 24 aprilie 2002, prin Legea nr.206/2002, a fost respinsă OG 73/1999, întrucât această din urmă ordonanţă fusese deja abrogată expres şi înlocuită de noua   reglementare a impozitului pe venit, în acord cu  prevederile art.62 alin.1 din Legea 24/2000, aşa încât proiectul de lege rămăsese fără obiect.
În acest sens s-a pronunţat şi  Î n a l t a   C u r t e de Casaţie şi Justiţie prin decizia nr. 55/2007 într-un recurs în interesul legii, decizie obligatorie în conformitate cu prevederile art. 329 al. 3 parte finală Cod. pr. civ. în ceea ce priveşte dezlegarea dată problemelor de drept.   Prin Decizia nr. 55, admiţându-se recursul în interesul legii, s-a stabilit că art. 10 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare, potrivit căruia cadrele militare în activitate decorate cu ordinul „Meritul Militar” clasele a III-a, a II-a şi I beneficiază de reducere a impozitului pe venit cu 30%, 40% şi, respectiv, 50%, a fost abrogat, cu caracter definitiv, prin O.G.  nr. 73/1999 privind impozitul pe venit. Nici legile speciale care reglementează statutul poliţistului, deoarece G. trimitere la art.10 din Legea nr.80/1995  abrogat, nu instituie facilităţile fiscale pretinse de reclamanţi.
În consecinţă, constatând interpretarea greşită a legii de către instanţa de fond, în baza art. 304 pct. 9 şi 312 Cod procedură civilă, Curtea va admite recursurile declarate de pârâţi în cauză şi va modifica în parte hotărârea atacată în sensul  respingerii în întregime a acţiunii reclamantului  împotriva pârâţilor INSPECTORATUL DE POLIŢIE AL JUDEŢULUI H şi MINISTERUL ADMINISTRAŢIEI ŞI INTERNELOR, iar ca o consecinţă a respingerii acţiunii împotriva pârâţilor, se va  păstra respinsă şi cererea  de chemare în garanţie formulată în cauză, ca rămasă fără obiect.
Pentru aceste motive,
În numele legii
D E C I D E
         Admite recursurile declarate de pârâţii Ministerul Internelor şi Reformei Administrative – B şi Inspectoratul de Poliţie al Judeţului H – împotriva sentinţei nr. 1756//CA/2007 – pronunţată de  T r i b u n a l u l   H u n e d o a r a – Secţia Comercială şi Contencios Administrativ – în Dosarul nr(...) şi în consecinţă:
         Modifică în parte sentinţa atacată în sensul că respinge acţiunea formulată de reclamantul N. N. J. împotriva pârâţilor Ministerul Internelor şi Reformei Administrative şi Inspectoratul de Poliţie al Judeţului H.
         Menţine în rest celelalte dispoziţii ale sentinţei.
         Fără cheltuieli de judecată în recurs.
         IREVOCABILĂ.
Pronunţată în şedinţa publică de la 23 Ianuarie 2008.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu