Pe rol se află soluţionarea recursurilor declarate de pârâţii ŞCOALA GENERALĂ B. J. şi INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H,împotriva sentinţei civile numărul 949/LM/2007 pronunţată de T r i b u n a l u l H u n e d o a r a în dosar nr(...).
S-a făcut referatul cauzei după care se constată că la dosar s-au înregistrat concluzii scrise formulate de reclamanta intimată la care este anexată xerocopia cărţii de muncă totodată s-a înregistrat şi o cerere de judecare în lipsă formulată de recurent, împrejurare faţă de care instanţa lasă cauza în pronunţare.
CURTEA DE APEL,
Deliberând asupra recursului civil de faţă,
Constată că prin acţiunea în conflict de muncă înregistrată la T r i b u n a l u l H u n e d o a r a sub dosar nr(...) reclamantul N. M. J. i-a chemat în judecată pe pârâţii ŞCOALA B. J. B DE C, INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H, CONSILIUL LOCAL şi PRIMĂRIA B DE C solicitând:
· Obligarea pârâţilor la plata indemnizaţiei de pensionare, în cuantum de un salariu de bază, avut în luna pensionării, actualizată în funcţie de rata inflaţiei în momentul plăţii.
În motivarea acţiunii sale reclamantul arată, în esenţă, că pârâţii în mod netemeinic şi nelegal refuză acordarea indemnizaţiei de pensionare prevăzută de C.C.M unic la nivel naţional pe anii 2005-2006, precum şi C.C.M la nivelul Inspectoratului Şcolar al Jud. H.
În drept sunt invocate prevederile art.283 alin.1 lit.c C.N., art.67 din Legea nr.,168/1999 şi art.48, 50 din Legea nr.128/1997 şi C.C.M.
Pârâtul CONSILIUL LOCAL B DE C, prin întâmpinarea depusă în cauză a solicitat respingerea acţiunii, considerând că nu are calitate procesuală pasivă, deoarece reclamantul nu are contract de muncă încheiat cu această instituţie, ci cu Inspectoratului Şcolar al Jud. H.
Pârâtul INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H, prin întâmpinare a solicitat respingerea acţiunii ca tardiv introdusă, considerând că reclamantul ave obligaţia să formuleze cererea de acordarea indemnizaţiei în anul pensionării. De asemenea mai arată că indemnizaţia nu se poate acorda întrucât nu există bază legală, Ministerul Educaţiei, Cercetării şi T neelaborând norme metodologie cu prive la acordarea acestei indemnizaţii.
Pârâta ŞCOALA GENERALĂ CU CLASELE I-VIII B. J. B DE C, prin întâmpinare arată că în Legea nr.128/1997 nu apare nici o indemnizaţie care se acordă pensionarilor, iar C.C.M a fost încheiat pe un an, cu posibilitatea de fi prelungit, dar nici până la această dată nu li s-a comunicat prelungirea acestui contract.
Prin sentinţa civilă nr.949/18.10.2007 pronunţată de T r i b u n a l u l H u n e d o a r a în dosar civil nr(...) s-a admis acţiunea în conflict de drepturi formulată de reclamantul N. M. J. în contradictoriu cu pârâţii ŞCOALA B. J. B DE C, INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H, CONSILIUL LOCAL şi PRIMĂRIA B DE C şi în consecinţă:
Au fost obligaţi pârâţii ŞCOALA B. J. B DE C şi INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H să plătească reclamantului indemnizaţia de pensionare în cuantum de un salariu de bază, avut în luna pensionării, actualizată cu rata inflaţiei la data plăţii efective.
S-a respins acţiunea reclamantului faţă de pârâţii CONSILIUL LOCAL AL COMUNEI B DE C şi PRIMĂRIA B DE C, INSITUŢIA PRIMARULUI.
Fără cheltuieli de judecată.
Pentru a hotărî, astfel, tribunalul a reţinut în esenţă, în primul rând, netemeinicia excepţiei tardivităţii acţiunii, faţă de obiectul acesteia şi dispoziţiile art.283 alin.1 lit.c.C.N.. În al doilea rând, admisibilitatea excepţiei excepţia lipsei calităţii procesuale invocate de pârâtul Consiliul Local B de C faţă de lipsa unor raporturi de muncă între această parte şi reclamant.
Pe fondul cauzei s-a reţinut, cu referire la probele dosarului şi dispoziţiile legale incidente că reclamantul este îndreptăţit la indemnizaţia pretinsă de la pârâţii Inspectoratului Şcolar al Jud. H şi Şcoala gen. Cu clasele I-VIII B. J.- B de C.
Împotriva acestei sentinţe, au declarat recurs, în termenul legal prevăzut de art.80 din legea nr.168/1999 pârâţii INSPECTORATUL ŞCOLAR AL JUDEŢULUI H, respectiv ŞCOALA GENERALĂ CU CLASELE I-VIII B. J. B DE C, solicitând în temeiul art.304 punct 8, respectiv art.304 punct.9 C.Pr.civilă, admiterea acestuia, casarea sentinţei atacate şi rejudecând cauza respingerea acţiunii formulate în cauză de reclamant.
În dezvoltarea motivelor de recurs pârâtul Inspectoratului Şcolar al Jud. H arată că în mod greşit instanţa de fond a reţinut că termenul de introducere a acţiunii este de 3 ani, deoarece indemnizaţia pretinsă decurge din C.C.M Unic la nivelul acestei instituţii pe anii 2004-2005, aşa încât cererea trebuia a fi introdusă potrivit art.283 B..1 lit.c în 6 luni de la data naşterii dreptului. Sub un al doilea aspect recurentul critică sentinţa atacată ca fiind nelegală şi netemeinică, motivând că reclamantul nu a vut încheiat contract individual de muncă cu inspectoratul şi nici plata drepturilor salariale nu se face de către această instituţiei, ci de către Consiliul Local al Comunei B de C.
În ce priveşte recursul pârâtei Şcoala gen. Cu clasele I-VIII B. J.- B de C se arată că în mod greşit instanţa de fond a respins excepţia tardivităţii, întrucât prevederea art.283 alin.1 lit.c reţinută de instanţă se referă la salariaţii, iar pe de altă parte drepturile băneşti ale reclamantului îşi au izvorul în C.C.M aşa încât instanţa de fond trebuia să facă aplicarea art.283 punct 1 lit.e C.N., în raport cu care dreptul la acţiune este prescris.
CURTEA, analizând sentinţa atacată prin prisma criticilor formulate cât şi din oficiu conform cerinţelor art.304 indice 1 C.Pr.Civ. constată următoarele:
Recursurile sunt nefondate.
Astfel, sub aspectul calităţii procesual pasive, unitatea de învăţământ are calitatea de angajator pentru personalul didactic auxiliar din unitate, potrivit dispoziţiilor Legii nr.128/1997 şi de plătitor al salariilor personalului încadrat în unitate, salariile calculându-se în cadrul unităţii.
Pârâtul Inspectoratul Şcolar Judeţean H are calitatea de angajator al cadrelor didactice potrivit Legii nr.128/1997 cu modificările ulterioare şi are atribuţii de control în ce priveşte modul de calcul şi plata salariilor de către unităţile de învăţământ şi modalitatea în care se aplică dispoziţiile Ministerului Educaţiei şi Cercetării.
Pretenţiile reclamantului vizează perioada 2005 şi făcând aplicarea principiului aplicării legii civile în timp, se reţine că potrivit art.11 alin 5 din Legea nr.128/1997, astfel cum a fost modificat prin Legea nr.349/2004” angajarea pe post se face de directorul unităţii de învăţământ, pe baza decizie de repartizare semnate de inspectoratul şcolar general”.
Contractele colective de muncă unice la nivel judeţean 2003-2004, 2004-2005, 2005-2006 înregistrate la D.D.F.S.S a jud. H sub nr.1627/2004, 20.01/2005 respectiv (...) sunt încheiate între Inspectoratul Şcolar al Jud.H, pe de o parte şi unităţile de învăţământ preuniversitar, pe de altă parte. În cuprinsul acestor contracte este definită noţiunea de angajator, ca fiind cel care angajează, respectiv: Inspectoratul Şcolar Judeţean H, reprezentat prin inspectorul şcolar general, unităţile de învăţământ preuniversitar, reprezentate prin directori, alte instituţii subordonate N..
Totodată, legitimitate procesuală pasivă a acestei instituţii este dată de atribuţiile conferite în administrarea actului de învăţământ, prin actele normative în vigoare pe perioada pentru care s-au solicitat drepturile salariale, respectiv H.G.2192/2005.
Faptul că prin art.167 din Legea învăţământului nr.84/1995, modificată prin Legea nr.354/2004 precum şi H.G.2192/2005 se arată că unităţile de învăţământ preuniversitar de stat funcţionează ca unităţi finanţate din fonduri alocate prin bugetele locale ale unităţilor administrativ teritoriale de stat şi din alte surse potrivit legii nu înlătură calitatea procesuală pasivă a instituţiei recurente, legitimitate dată, aşa cum s-a reţinut mai sus de calitatea de angajator al acesteia, în acord cu prev art. 3 din Legea nr.168/1999 care defineşte expres părţile unui conflict de muncă, ca fiind salariatul şi angajatorul.
În ce priveşte intimaţii pârâţi Consiliul Local B de C, Primarul com. B de C,potrivit dispoziţiilor art.167 alin.1 din Legea învăţământului nr.84/1995 cu modificările ulterioare, precum şi dispoziţiile H.G.nr.538/2001 privind aprobarea normelor metodologice pentru finanţarea învăţământului preuniversitar de stat, nu intră în atribuţiile acestor instituţii să calculeze ori să recalculeze drepturile salariale ale membrilor de sindicat ci să finanţeze unităţile de învăţământ preuniversitar potrivit competenţelor stabilite de lege.
Din conţinutul acestor acte normative, reiese evident faptul că intimaţii Consiliul local şi Primarul nu au atribuţii de plată a drepturilor salariale ale cadrelor didactice, ci să repartizeze fondurile pe unităţi de învăţământ preuniversitar de stat.
Or, raporturile dintre instituţiile intimate pârâte vizând obţinerea şi repartizarea fondurilor băneşti necesare plăţii drepturilor salariale în cauză exced raportului juridic dedus judecăţii, care este, aşa cum bine la calificat instanţa de fond, de dreptul N..
În acest context, cadrul procesual se stabileşte între participanţii definiţi de legiuitor în conţinutul art. 3 din Legea nr.168/1999, respectiv salariaţi şi angajatori, în speţă aşa cum s-a reţinut mai sus, reclamantul in calitate de cadru didactic şi intimaţi pârâţi, Inspectorul Şcolar Judeţean H şi Şcoala cu cl.I-VIII B de C, în calitate de angajator.
Referitor la excepţia tardivităţii introducerii acţiunii, criticile recurenţilor se vizează a fi de asemenea nefondate, fiind incidente prevederile art.283 alin.1 lit.c C.N. şi nu lit.e al aceluiaşi articol de lege la care fac trimitere recurenţii, faţă de obiectul conflictului individual de muncă care constă în plata unor drepturi salariale neacordate sau a unor despăgubiri, care îşi au izvorul atât în c.c.m cât şi în dipoziţiile legii nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic. Astfel, art.50 alin.12 din această lege permit acordarea şi a altor drepturi băneşti prevăzute de lege şi de C.C.M. Chiar dacă la data promovării acţiunii reclamantul era pensionat, aceste drepturi izvorăsc din calitatea lui de salariat, avută până la data pensionării.
Pe de altă parte, dreptul reclamantului intimat s-a născut în speţă la data pensionării, respectiv 07.03.2006 conform deciziei de pensionare nr.(...)/2006 f.8, iar reclamantul, după pensionare s-a adresat primăriei şi unităţii de învăţământ la data de 30.03.2006 respectiv 23.05.2006( adresele nr. 844/2006, respectiv 275/2006) solicitând plata indemnizaţiei prev. de art.37 alin.c din C.C.M(f.21).
Totodată, în ce priveşte fondul cauzei, soluţia primei instanţe este corectă întrucât potrivit art.50 din C.C.M unic la nivel naţional pe anii 2005-2006, înregistrat la M.M.S.S.F. cu nr.20.01/31.01.2005 publicat în M.Of.- partea a Va, nr.1/22.02.2005 ”salariaţii care se pensionează pentru limită de vârstă primesc o indemnizaţie egală cu cel puţin un salariu de bază avut în luna pensionării”.
Faţă de cele ce preced, curtea constată că soluţia primei instanţe este legală şi temeinică, recurile promovate în cauză de pârâţii Inspectoratul Şcolar Judeţean H şi Şcoala gen. Cu clasele I-VIII B. J.- B de C se vizează a fi nefondate, urmând ca, în conformitate cu art.312 alin.1 C.pr.Civ., cu aplicarea art.81 din Legea nr.167/1999 să fie respinse ca atare.
Asupra cauzei de faţă / deliberând asupra apelului / recursului declarat împotriva ... constată următoarele
PENTRU ACESTE MOTIVE,
ÎN NUMELE LEGII
ÎN NUMELE LEGII
D E C I D E
Respinge ca nefondate recursurile declarate de pârâţii Inspectoratul Scolar al Jud.H şi Scoala Generală cu clasele I-VIII B. J. B de C împotriva sentinţei civile nr.949/LM/2007 pronunţată de T r i b u n a l u l H u n e d o a r a în dosar civil nr(...).
Irevocabilă.
Pronunţată în şedinţa publică din 7 .01. 2008.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu